معرفي انواع پنجره دوجداره

پنجره‌ هاي دو جداره بر اساس نحوه ي بازشو و نوع متريال و نوع يراق آلات آن ها به انواع مختلفي تقسيم بندي كرد كه در ادامه ي اين مطلب به معرفي هر يك از آن ها مي پردازيم.

انواع پنجره دوجداره بر اساس جنس و نوع متريال سازنده:

۱.پنجره دوجداره upvc :

متريال سازنده ي اين نوع پنجره دوجداره پروفيل هاي عايقي upvc  مي باشد و به همين دليل به پنجره هاي upvc  معروف هستند و از جمله پنجره هاي دوجداره ي پرطرفدار محسوب مي شوند. اين پنجره ها  براي انواع آب و هوا مطلوب و مناسب بوده و در مدل هاي متنوعي بر اساس نوع باز شدن و نوع يراق آلات در رنگ هاي مختلفي ساخته و توليد ميگردند. البته شايان ذكر است كه انواع پنجره دوجداره با پروفيل upvc در ابعاد مشخص و استانداردي قابل توليد است و توليد آن در ابعاد بزرگتر داراي محدوديت مي باشد. upvc  از جنس پلاستيك بوده و از جمله توليدات صنايع پتروشيمي مي باشد كه تركيبي از پي وي سي با نوعي ماده روان كننده مي باشد. اين كار موجب مي گردد كه pvc از فرم شكننده و سخت خود درآيد و قابليت خم شدن و انعطاف به خود بگيرد. اين متريال در برابر سرما و گرما و هر گونه آلودگي صوتي به شكل عايق قوي عمل مي كند. بنابراين پنجره هاي توليد شده از پروفيل هاي استاندارد upvc ، پنجره هايي كاملا نرمال و عايق خواهند بود به شرطي كه به صورت كاملا استاندارد و اصولي طراحي و ساخته شده باشند. استاندارد به اين مفهوم كه از شيشه هاي دوجداره و يراق آلات مناسب و مستحكمي در ساخت آن ها استفاده شده باشد و همچنين مراحل اندازه گيري و نصب پنجره به درستي اجرا شده باشد. پنجره هاي دوجداره upvc  بنا به مزيت هايي كه دارند، از پر مصرف ترين و محبوب ترين انواع پنجره دوجداره  به شمار مي آيند كه اخيرا در صنعت ساختمان سازي بسيار مورد استفاده و كاربرد قرار مي گيرند.

مزاياي پنجره هاي دوجداره upvc  :

  • عايق سرما، گرما و صوت
  • وزن كم
  • مقرون به صرفه بودن
  • مناسب براي انواع كاربرد ها
  • تنوع در طرح و رنگ
  • عدم اشتعال
  • سهولت در نظافت و پاكسازي
  • بالا بودن طول عمر
  • زيبايي و جلوه ي ويژه

 

upvc  از جنس پلاستيك بوده و از جمله توليدات صنايع پتروشيمي مي باشد كه تركيبي از پي وي سي با نوعي ماده روان كننده مي باشد. اين كار موجب مي گردد كه pvc از فرم شكننده و سخت خود درآيد و قابليت خم شدن و انعطاف به خود بگيرد. اين متريال در برابر سرما و گرما و هر گونه آلودگي صوتي به شكل عايق قوي عمل مي كند. بنابراين پنجره هاي توليد شده از پروفيل هاي استاندارد upvc ، پنجره هايي كاملا نرمال و عايق خواهند بود به شرطي كه به صورت كاملا استاندارد و اصولي طراحي و ساخته شده باشند. استاندارد به اين مفهوم كه از شيشه هاي دوجداره و يراق آلات مناسب و مستحكمي در ساخت آن ها استفاده شده باشد و همچنين مراحل اندازه گيري و نصب پنجره به درستي اجرا شده باشد. پنجره هاي دوجداره upvc  بنا به مزيت هايي كه دارند، از پر مصرف ترين و محبوب ترين انواع پنجره دوجداره  به شمار مي آيند كه اخيرا در صنعت ساختمان سازي بسيار مورد استفاده و كاربرد قرار مي گيرند.

مزاياي پنجره هاي دوجداره upvc  :

  • عايق سرما، گرما و صوت
  • وزن كم
  • مقرون به صرفه بودن
  • مناسب براي انواع كاربرد ها
  • تنوع در طرح و رنگ
  • عدم اشتعال
  • سهولت در نظافت و پاكسازي
  • بالا بودن طول عمر
  • زيبايي و جلوه ي ويژه

 

۲- پنجره هاي دوجداره آلومينيومي: از پروفيل هاي آلومينيومي در ساخت اين نوع پنجره ها استفاده مي شود و عمدتا براي داشتن پنجره ي عايق و استاندارد از آلومينيوم ترمال بريك كه يك تيغه ي پلي آميدي در بين پروفيل وجود دارد و مانع ارتباط هواي بيرون و داخل مي شود، استفاده مي كنند. از آنجا كه فلز آلومينيوم داراي رسانايي بالايي مي باشد، با وجود اين تيغه پلي آميدي عايق در پروفيل، رسانايي فلز آلومينيوم از ميان مي رود و به همين دليل اين نوع از انواع پنجره دوجداره به پنجره دوجداره ترمال بريك شهرت يافته است. همينطور به علت بالا بودن ممان اينرسي در پنجره هاي دوجداره آلومينيومي نسبت به پنجره هاي دوجداره upvc ، لذا در ساخت پنجره هايي با ابعاد بزرگ حتما بايستي از پنجره هاي دوجداره آلومينيومي استفاده گردد.

 پنجره هاي دوجداره آلومينيومي

انواع پنجره دوجداره از نظر نحوه باز شو

۱- پنجره ي دوجداره ثابت: در اين مدل از پنجره هاي دوجداره هيچ حالت بازشويي وجود ندارد و فقط يك قاب و يك فريم همراه شيشه دوجداره هستند.

۲- پنجره دوجداره تك حالته: اين پنجره هاي دوجداره تنها از يك طرف و به شكل لولايي باز و بسته مي گردند.

۳- پنجره دوجداره دوحالته: در اين مدل از انواع پنجره دوجداره، پنجره هم از يك سو به حالت لولايي باز و بسته مي شود و هم با حركت دستگيره به طرف بالا، همچون پنجره ي قطار با زاويه ي ۲۵ درجه پنجره به طرف بالا باز مي گردد. علاوه بر زيبايي منحصر به فرد پنجره هاي دوجداره دو حالته، شما با انتخاب اين پنجره هاي خاص از كيفيت و امكانات بالاي آن ها نيز بهره مند خواهيد شد. به طور مثال مي توان اظهار كرد كه امنيت اين نوع پنجره هاي دوجداره فوق العاده بالا مي باشد چرا كه در ساخت آن ها از يراق‌آلات بسيار مقاوم و پيشرفته‌اي استفاده شده است.

 

۴- پنجره هاي دوجداره كشويي: در اين نوع پنجره ها مكانيزم بازشو به صورت ريلي مي باشد كه مي تواند به طرف راست يا چپ باز شود.  نكته ديگر اينكه عايق اين مدل پنجره دوجداره  نسبت به حالت لولايي كمتر مي باشد.

پنجره هاي دوجداره كشويي

۵- پنجره هاي دوجداره فولكس واگني: باز و بسته شدن اين مدل از انواع پنجره دوجداره همانند درب ماشين هاي فولكس واگن است و به همين دليل نيز به اين نام مشهور شده است. نحوه ي كار اين پنجره ها تا حدود زيادي مشابه با پنجره هاي كشويي و ريلي مي باشد، با اين تفاوت كه در اين مدل، نخست پنجره ۱۲ سانتي متر به طرف داخل آمده و پس از آن در ريل خود جاي مي گيرد. پنجره فولكس واگني را در اصل مي توان يك  پنجره ي ريلي و كاملا عايق و استاندارد دانست كه براي مصارف ويلايي فوق العاده شيك و مناسب است.

پنجره هاي دوجداره فولكس واگني

۶- پنجره هاي دوجداره آكاردئونياين مدل پنجره ها بر اساس آكاردئون باز و بسته مي گردند. به هنگام باز شدن پنجره تمامي لنگه ها در يك سو جمع مي گردند و روي لنگه ي ثابتي در يك طرف قرار مي گيرند. به منظور يكسان سازي فضاي داخل و بيرون، اين پنجره به شدت پيشنهاد مي شود.

پنجره هاي دوجداره آكاردئوني

پنجره دو جداره كلنگي:

پنجره كلنگي از انواع پنجره دوجداره يك جهت باز شو محسوب مي شود كه بنا بر سليقه و تصميم شما در هنگام طراحي و خريد امكان تغيير جهت آن وجود دارد. اين پنجره‌ها عمدتا براي سرويس بهداشتي، حمام، راه پله و نورگير مناسب هستند.

پنجره دو جداره محوري يا دايره‌اي:

اين پنجره هاي دو جداره به دليل دشواري طراحي كه دارند بسيار كمياب‌ هستند اما مي‌ توانند زيبايي و جلوه‌ي بسيار خاصي به منزل و محل كار شما بدهند. مكانيزم بازشوي اين پنجره‌ها حول يك محور قطري مي باشد.

پنجره دو جداره خليجي:

اين نوع از انواع پنجره دوجداره عمدتا در پذيرايي ها استفاده مي شود و علاوه بر زيبايي خاص و منحصر به فردي كه به دكوراسيون خانه مي بخشد، باعث مي شود كه فضاي داخلي خانه بزرگ‌ تر هم به نظر آيد. پنجره دوجداره خليجي در واقع تركيبي از پنجره‌هاي ثابت و بازشو مي باشد. استفاده از اين پنجره‌ها در كنار هم يك حالت قوسي چندضلعي ايجاد مي‌ كند كه فق العاده زيباست.

 

پنجره هاي دو جداره كماني:

اين مدل پنجره هاي دوجداره از نوع خليجي هم جلوه‌ي بهتر و زيباتري به منزل شما مي‌بخشند. در حقيقت اين پنجره هاي دوجداره يكي از جديد‌ترين انواع پنجره دوجداره روز دنيا محسوب مي شوند. اين پنجره ها از افق داراي قوس هستند و برخلاف پنجره دوجداره ي خليجي كه حالت دايره اي آن با ايجاد زاويه‌هاي مختلف، ايجاد مي شد، پنجره‌هاي كماني خود اين قوس را دارا مي باشند. از اين پنجره‌ها مي‌توان به شكل تكي و يا تركيبي استفاده كرد. كاربرد اين نوع پنجره دوجداره هم نظير پنجره دوجداره خليجي در ايجاد يك فضاي بسي بزرگتر و چشم نواز مي باشد.

از جمله مزيت‌هايي كه زندگي در عصر كنوني دارد تنوع در انتخاب‌هاست. اما هر از گاهي اين تنوع بيش از اندازه در بين گزينه‌ها، افراد را گيج مي‌كند و انتخاب مناسب ترين گزينه را دشوار مي سازد. انتخاب از ميان انواع پنجره دوجداره براي منزل نيز از همين دشواري در انتخاب برخوردار است. زياد و متنوع بودن پنجره هاي دوجداره موجب سردرگمي افراد مي‌شود.

انواع پنجره دو جداره چوبي:

پروفيل هاي چوبي اولين و قديمي ترين مواد به كار رفته در ساخت پنجره ها هستند كه در هنر و معماري ايران نيز جايگاه ويژه‌ و بسيار پركاربردي داشته و دارند. حتي آن زماني كه مصالحي همچون آهن اختراع گرديد، همچنان براي ساخت پنجره هاي مساجد از چوب استفاده مي گرديد كه دليل اين امر را مي توان در گرمي و منحصر به فردي رنگ و بافت پروفيل هاي چوبي  در معماري داخلي جستجو كرد. اين ويژگي سبب شده است كه پروفيل چوبي در دكوراسيون داخلي مدرن هم مورد توجه و استقبال قرار بگيرد به ويژه آنكه با پيشرفت و گسترش تكنولوژي امكان طراحي و ساخت انواع درب و پنجره هاي چوبي دوجداره نيز فراهم گرديده است.

 

البته استفاده از پروفيل چوبي در ساخت درب و پنجره داراي مزاياي بسياري به شرح زير مي باشد:

  • عايق بودن در مقابل رفت و آمد حرارت و لذا حفظ انرژي و كاهش هزينه ها در منازل
  • استحكام و مقاومت بالا و مقبول در مقابل ضربه
  • قابليت رنگ پذيري فوق العاده

اما با اين وجود چوب معايبي نيز دارد كه از آن قبيل مي توان به ضعف در مقابل نفوذ رطوبت و همچنين احتمال گسترش آتش سوزي و نيز خطر خوردگي به وسيله ي موريانه ها اشاره كرد. توجه داشته باشيد كه استفاده از پوشش ها و رنگ هاي عايق رطوبت همانند پوشش آلومينيوم و pvc و فايبرگلاس در افزايش استحكام چوب در مقابل رطوبت در مناطق گرم و مرطوب موثر واقع مي گردد.

انواع پنجره دو جداره آهني:

در گذشته دومين مواد سازنده ي ساخت پروفيل پنجره ها آهن بوده است كه به علت ضعف هاي فراواني كه داشت، استفاده از آن سريعا منسوخ گرديد و سپس پروفيل هاي كامپوزيت و پليمري جاي آن را گرفت. همچنين پروفيل هاي آهني وزن خيلي بالايي داشته و در هنگام وقوع زلزله به علت سقوط ممكن است موجب بروز خطرات جاني بسياري گردد.

هاني پنجره با چندين سال سابقه موفق در توليد پنجره دوجداره در كرج و همچنين توليد پروفيل وين تك و هافمن در كرج مشاور خوب شما در انتخاب انواع پنجره دوجداره بوده و براي خانه هاي شما آرامش و اطمينان را به ارمغان مي آورد.  

براي اطلاعات بيشتر به سايت پنجره دوجداره مراجعه فرماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.